Zeitschrift für die Welt der Türken / Journal of World of Turks, Vol 2, No 2 (2010)

Font Size:  Small  Medium  Large

Bach ve Buffardin’in İstanbul Buluşmasına Türk Müzik Tarihi Bağlamında Bakış

Evren KUTLAY BAYDAR

Abstract


Osmanlı İmparatorluğu, Batı müziğiyle, 16. yüzyıldan itibaren gerek Avrupa ülkelerinden gelen ya da kendisinin gönderdiği elçiler vasıtasıyla gerekse padişahlara Avrupa Kralları tarafından hediye olarak gönderilen müzik topluluklarıyla aşina olmaya başlamıştır. Her ne kadar Batı müziğinin Osmanlı topraklarında aktif olarak eğitimi, üretimi ve icrası 19. yüzyılın başlarında ancak gerçekleştiyse de bu ilk temaslar, Batı sanatının ciddi anlamda ele alınmasına zemin oluşturmuşlardır. Bu temaslardan en ilgi çekici olanı ve bugüne kadar Türkiye'de bu konuda yapılan araştırmalarda hiç bildirilmediğini tespit ettiğimiz, ünlü besteci Johann Sebastian Bach'ın kendisi gibi müzisyen olan kardeşi Johann Jacob Bach ile yine aynı dönemin Avrupa'sının en ünlü flüt virtüözü ve bestecilerinden Fransız Pierre Gabriel Buffardin'in farklı sebeplerle geldikleri İstanbul'da bir araya gelmiş olmaları ve Bach'ın Buffardin'den bu süreçte İstanbul'da flüt dersleri almasıdır.
Bu makalede Bach ve Buffardin'in buluşmasının tarihi boyutu, her iki müzisyeni İstanbul'a getiren tarihsel olaylar bazında irdelenecektir. Bu bağlamda, Osmanlı topraklarında Batı müziği temaslarının Türk müzik tarihinde bilinmeyen bir cephesinin ortaya konulması ve Osmanlı'ya Batı müziği enstrümanı olan "flüt"ün girişinin bilinenin çok daha öncesine dayandığının altının çizilmesi amaçlanmaktadır.

 

Beginning with 16. century, Ottoman Empire began to encounter and get acquinted with Western music either through the Consulates that came to Ottoman lands from Europe or through their Consulates that they sent to different European Countries, or through musical ensembles sent by European Kings as a gift to the ruling Sultan. Even though the instruction, production, and performance of Western music on the Ottoman lands was undertaken during the 19. century, these first interactions act like a basis for the upcoming serious steps in the Western Art. Among those interactions, the one that is most interesting and hasn't been published in any of the turkish resources in this area is the meeting of Johann Jacob Bach, who is the brother of famous composer Johann Sebatian Bach, and the most famous flute virtuoso of the era, French flutist and composer Pierre Gabriel Buffardin, and Bach's taking flute lessons from Buffardin for several months in Istanbul.
In this article, the historical significance of Bach and Buffardin's Istanbul meeting will be analyzed through studying historical events that brought them to Istanbul. In this way, it is aimed to state one of the unknown sides of the interactions of Western music on Ottoman lands in Turkish music history.


Full Text » Tam Metin » Vollständiger Text: PDF