Amin Maalouf’un Semerkant’ında Kişi-Uzam İlişkisi

ZEITSCHRIFT FÜR DIE WELT DER TÜRKEN

  • Makale Bilgileri


    Makale Başlık Amin Maalouf’un Semerkant’ında Kişi-Uzam İlişkisi
    Makale Başlık İngilizce Amin Maalouf’un Semerkant’ında Kişi-Uzam İlişkisi
    Cilt / Sayı Cilt: 11 / Sayı: 2
    Yazar İnci ARAS
    Makale Dili Türkçe
    DOI
  • Özet Türkçe


    Özet Amin Maalouf’u Semerkant’ındaki kişi-uzam ilişkisini metne bağlı inceleme yöntemi ışığında ele alan bu çalışmanın amacı, eserin uzamsal boyutunun eserin karakterlerindeki içsel ve dışsal etkisini ortaya koymaktadır. Nitekim 11. yüzyılda bilim ve sanatın merkezi, esenlikli bir yer olarak görülen Semerkant’ın iki farklı zaman diliminde yaşayan Ömer Hayyam ile Benjamin Omar Lesage için ne denli esenliksiz bir kimliğe büründüğü ve eserde barizdir. Biri Doğu, diğeri Batı kültürünün etkisinde yetişen bu iki karakteri bir araya getiren ise kendilerini içine doğduğu kültürden soyutlayarak ötekine yönelmeleridir. Eserde Doğu kültüründen gelen Hayyam’ın Batılı bir yaşam tarzına yönelişine benzer olarak, Batı kültüründen gelen Benjamin, Doğu‘nun gizemli dünyasına yönelir. Ama ikisinin de ortak yönü Doğu ve Batı kültürünü kişiliklerinde harmanlamış olmalarıdır. Nitekim Hayyam’ın 11. yüzyıldaki iki farklı mezhep çatışmasında tarafsız ve yapıcı bir rol üstlenmesine benzer şekilde, Benjamin de gittiği İran’da siyasi kargaşada tarafsız kalır. Sadece aktörlerin değiştiği bütün bu kargaşanın içinde Semerkant‘ın yüzyıllara meydan okurcasına uzamsal varlığını hiç değişmeden koruması dikkate değerdir. Anahtar Kelimeler: Doğu, Batı, uzamsal ilişkiler Abstract: The purpose of this study ist to reveal internal and external influence of spatial relations in „Semerkant“ by Amin Maalof on main characters in the work in the term of the text-based approach. In fact, it is in the work conspicious that Semerkant, which is a welfare centre of science and arts, is a dangerous place for Ömer Hayyam and Benjamin Omar Lesage who having lived in different times. But these two characters, one of whom grew up in the western culture, and the other in the eastern culture, have one thing in common: They isolate themselves from their own cultures and they are oriented to a foreign culture. As an analogy to Hayyam of the eastern culture, who have adopted the western culture, Benjamin of the western culture orients himself to the mysterious East. But the common between them is that their identities syncretize Western and Eastern. For that reason, as Hayyam takes an objective and positive role in the sectarian conflict in the 11th century, Benjamin stays neutral in political crisis in Iran. In this chaos, whose actors are replaced often, preserves Semerkant its spatial structure without any changes. Keywords: Eastern, Western, spatial relations
  • Özet İngilizce


    Özet Amin Maalouf’u Semerkant’ındaki kişi-uzam ilişkisini metne bağlı inceleme yöntemi ışığında ele alan bu çalışmanın amacı, eserin uzamsal boyutunun eserin karakterlerindeki içsel ve dışsal etkisini ortaya koymaktadır. Nitekim 11. yüzyılda bilim ve sanatın merkezi, esenlikli bir yer olarak görülen Semerkant’ın iki farklı zaman diliminde yaşayan Ömer Hayyam ile Benjamin Omar Lesage için ne denli esenliksiz bir kimliğe büründüğü ve eserde barizdir. Biri Doğu, diğeri Batı kültürünün etkisinde yetişen bu iki karakteri bir araya getiren ise kendilerini içine doğduğu kültürden soyutlayarak ötekine yönelmeleridir. Eserde Doğu kültüründen gelen Hayyam’ın Batılı bir yaşam tarzına yönelişine benzer olarak, Batı kültüründen gelen Benjamin, Doğu‘nun gizemli dünyasına yönelir. Ama ikisinin de ortak yönü Doğu ve Batı kültürünü kişiliklerinde harmanlamış olmalarıdır. Nitekim Hayyam’ın 11. yüzyıldaki iki farklı mezhep çatışmasında tarafsız ve yapıcı bir rol üstlenmesine benzer şekilde, Benjamin de gittiği İran’da siyasi kargaşada tarafsız kalır. Sadece aktörlerin değiştiği bütün bu kargaşanın içinde Semerkant‘ın yüzyıllara meydan okurcasına uzamsal varlığını hiç değişmeden koruması dikkate değerdir. Anahtar Kelimeler: Doğu, Batı, uzamsal ilişkiler Abstract: The purpose of this study ist to reveal internal and external influence of spatial relations in „Semerkant“ by Amin Maalof on main characters in the work in the term of the text-based approach. In fact, it is in the work conspicious that Semerkant, which is a welfare centre of science and arts, is a dangerous place for Ömer Hayyam and Benjamin Omar Lesage who having lived in different times. But these two characters, one of whom grew up in the western culture, and the other in the eastern culture, have one thing in common: They isolate themselves from their own cultures and they are oriented to a foreign culture. As an analogy to Hayyam of the eastern culture, who have adopted the western culture, Benjamin of the western culture orients himself to the mysterious East. But the common between them is that their identities syncretize Western and Eastern. For that reason, as Hayyam takes an objective and positive role in the sectarian conflict in the 11th century, Benjamin stays neutral in political crisis in Iran. In this chaos, whose actors are replaced often, preserves Semerkant its spatial structure without any changes. Keywords: Eastern, Western, spatial relations
  • -->

    Makale Dosyası