Âkif Paşa’nın Münâcât’ı Yahut Dilini/Evrenini Kaybetmiş Bir Aydının Yakarışı / Münâjât Of Âkif Pasha Or Else The Appeal Of An Intellectual Who Has Lost His Language/ Universe

ZEITSCHRIFT FÜR DIE WELT DER TÜRKEN

  • Article Information


    Article Title Âkif Paşa’nın Münâcât’ı Yahut Dilini/Evrenini Kaybetmiş Bir Aydının Yakarışı / Münâjât Of Âkif Pasha Or Else The Appeal Of An Intellectual Who Has Lost His Language/ Universe
    Article Title English Âkif Paşa’nın Münâcât’ı Yahut Dilini/Evrenini Kaybetmiş Bir Aydının Yakarışı / Münâjât Of Âkif Pasha Or Else The Appeal Of An Intellectual Who Has Lost His Language/ Universe
    Volume / Issue Volume: 11 / Issue: 1
    EDITOR Selçuk ATAY
    Article Language Turkish
    DOI
  • Summary Turkish


    Âkif Paşa yalnız bir devlet adamı değil; içinde bulunduğu devrin krizlerini gören ve hisseden, bunlardan çıkış yolunu arayan aydın bir sanatkârdır. Biçimce klasik tarzda oluşturulmuş olan Divançe’si bu krizin dil bağlamında görüntülerini sunan önemli bir vesika olarak karşımızda durmaktadır. Adem Kasidesi ve Mersiye başlıklı şiirleri dışında hemen hiç incelenmemiş olan bu Divançe, devrin estetik bakış açısında ne gibi değişimlerin olduğunu sunması bakımından da önem arz etmektedir. Bu bağlamda kitabın ilk şiiri olan Münâcât dikkat çeken bir şiir olarak karşımıza çıkmaktadır. Hem klasik şiir geleneğinin hem de modern şiirin ipuçlarını barındıran şiir dilini kaybetmiş bir şairin içine düştüğü durumu göstermesi bakımından dikkat çekicidir. Bu çalışmada Âkif Paşa’nın Münâcât’ı bir gösterge dizgesi olarak ele alınacak ve bu bağlamda çözümlenecektir. Âkif Pasha is not just a statesman; is an intellectual craftsman who sees and feels the crises of his current period and seeks the way out of them. The Divançe which is formally formed in classical style is an important document that presents the images of this crisis in the context of language. This Divançe, which is almost never studied except for the poems Adem Kasidesi and Mersiye, is important in terms of presenting the changes in the aesthetic perspective of the period. In this context, the first poem of the book, Münâjât, is a remarkable poem. It is noteworthy that it shows the situation in which a poet, who lost the poetry, which contains both the classical poetry tradition and the clues of modern poetry, falls into it. In this study, the verse of Âkif Pasha will be considered as a sign system and will be analyzed in this context.
  • Summary English


    Âkif Paşa yalnız bir devlet adamı değil; içinde bulunduğu devrin krizlerini gören ve hisseden, bunlardan çıkış yolunu arayan aydın bir sanatkârdır. Biçimce klasik tarzda oluşturulmuş olan Divançe’si bu krizin dil bağlamında görüntülerini sunan önemli bir vesika olarak karşımızda durmaktadır. Adem Kasidesi ve Mersiye başlıklı şiirleri dışında hemen hiç incelenmemiş olan bu Divançe, devrin estetik bakış açısında ne gibi değişimlerin olduğunu sunması bakımından da önem arz etmektedir. Bu bağlamda kitabın ilk şiiri olan Münâcât dikkat çeken bir şiir olarak karşımıza çıkmaktadır. Hem klasik şiir geleneğinin hem de modern şiirin ipuçlarını barındıran şiir dilini kaybetmiş bir şairin içine düştüğü durumu göstermesi bakımından dikkat çekicidir. Bu çalışmada Âkif Paşa’nın Münâcât’ı bir gösterge dizgesi olarak ele alınacak ve bu bağlamda çözümlenecektir. Âkif Pasha is not just a statesman; is an intellectual craftsman who sees and feels the crises of his current period and seeks the way out of them. The Divançe which is formally formed in classical style is an important document that presents the images of this crisis in the context of language. This Divançe, which is almost never studied except for the poems Adem Kasidesi and Mersiye, is important in terms of presenting the changes in the aesthetic perspective of the period. In this context, the first poem of the book, Münâjât, is a remarkable poem. It is noteworthy that it shows the situation in which a poet, who lost the poetry, which contains both the classical poetry tradition and the clues of modern poetry, falls into it. In this study, the verse of Âkif Pasha will be considered as a sign system and will be analyzed in this context.
  • -->

    Article File