Kabak Kemane’nin Tarihsel Süreci ve Bugünü / Kabak Kemane’s Historical Process And Precent

ZEITSCHRIFT FÜR DIE WELT DER TÜRKEN

  • Makale Bilgileri


    Makale Başlık Kabak Kemane’nin Tarihsel Süreci ve Bugünü / Kabak Kemane’s Historical Process And Precent
    Makale Başlık İngilizce Kabak Kemane’nin Tarihsel Süreci ve Bugünü / Kabak Kemane’s Historical Process And Precent
    Cilt / Sayı Cilt: 11 / Sayı: 1
    Yazar Gültekin ŞENER
    Makale Dili Türkçe
    DOI
  • Özet Türkçe


    Kopuz, Kıl Kopuz ve Iklığ adlı sazlar, Orta Asya Türklerinin bu bölgelerden hem doğu bölgelere hem de batı bölgelere yaydığı ve bu tarihsel süreçte çeşitli isimlerle ifade edilmiş telli ve yaylı Türk çalgılarının genel adlarıdır. Orta Asya’da yaşanan göçlerin sonunda yaylı çalgıların doğuda Çin, Hindistan, Afganistan, batıda ise Azerbaycan, Anadolu, Balkanlar, Kuzey Avrupa ve güneyde İran, Irak, Suriye ve Mısır’ın bulunduğu bölgelere yayıldığı tespitleri bulunmaktadır. Bu nedenle, adı geçen coğrafyada Türk yaylı çalgısını ortaya çıkışı, aldığı isimler, değişim ve gelişim boyutları ile, Anadolu coğrafyasında aldığı adların değişimi ve günümüzde ifade edilişi tespitleri yapılmaktadır. Bu çalışmada, Orta Asya ve Türkiye’de Türk yaylı çalgıları hususunda yapılan bir çok kaynak taramasıyla, bugün kullanılan terminolojik ifadelerin bağının kurulması amaçlanmıştır. Böylece, günümüz ifadesinde kullanılan kabak kemane ile kemane adı arasında ki tercihin tarihi ve etimolojik kurgusu yapılmıştır. Terminolojik problemin yanında, icra ve eğitiminde bulunan özel yapısının tanımlanması ile sadece kemane adının çalgının ifadesinde yeterli olacağı sonuç, kanaat ve önermelerine ulaşılmıştır. The reeds named as Kopuz, Kıl Kopuz and Iklığ are general names of Turkish instruments that have been spreading from the Central Asian Turks to both the eastern regions and the western regions. At the end of the migration in Central Asia, it is observed that the stringed instruments spread to China, India, Afghanistan in the east, Azerbaijan, Anatolia, Balkans, Northern Europe in the west and Iran, Iraq, Syria and Egypt in the south. For this reason, the emergence of the Turkish string instrument in the mentioned geography, the names it took, the change and development dimensions, the names of the names taken in the Anatolian geography and the expression of its expression are being made today. İn this study, Central Asia, and with a lot of literature on the Turkish stringed instrument made in Turkey, aimed to look at the establishment of a terminological phrase used today. Thus, the historical and etymological fiction of the choice between the name kabak kemane and kemane were used. In addition to the terminological problem, the result of the definition of the special structure of performance and educationand the result, conviction and suggestions which will be sufficient anly in the expression of the name of kemane have been reached.
  • Özet İngilizce


    Kopuz, Kıl Kopuz ve Iklığ adlı sazlar, Orta Asya Türklerinin bu bölgelerden hem doğu bölgelere hem de batı bölgelere yaydığı ve bu tarihsel süreçte çeşitli isimlerle ifade edilmiş telli ve yaylı Türk çalgılarının genel adlarıdır. Orta Asya’da yaşanan göçlerin sonunda yaylı çalgıların doğuda Çin, Hindistan, Afganistan, batıda ise Azerbaycan, Anadolu, Balkanlar, Kuzey Avrupa ve güneyde İran, Irak, Suriye ve Mısır’ın bulunduğu bölgelere yayıldığı tespitleri bulunmaktadır. Bu nedenle, adı geçen coğrafyada Türk yaylı çalgısını ortaya çıkışı, aldığı isimler, değişim ve gelişim boyutları ile, Anadolu coğrafyasında aldığı adların değişimi ve günümüzde ifade edilişi tespitleri yapılmaktadır. Bu çalışmada, Orta Asya ve Türkiye’de Türk yaylı çalgıları hususunda yapılan bir çok kaynak taramasıyla, bugün kullanılan terminolojik ifadelerin bağının kurulması amaçlanmıştır. Böylece, günümüz ifadesinde kullanılan kabak kemane ile kemane adı arasında ki tercihin tarihi ve etimolojik kurgusu yapılmıştır. Terminolojik problemin yanında, icra ve eğitiminde bulunan özel yapısının tanımlanması ile sadece kemane adının çalgının ifadesinde yeterli olacağı sonuç, kanaat ve önermelerine ulaşılmıştır. The reeds named as Kopuz, Kıl Kopuz and Iklığ are general names of Turkish instruments that have been spreading from the Central Asian Turks to both the eastern regions and the western regions. At the end of the migration in Central Asia, it is observed that the stringed instruments spread to China, India, Afghanistan in the east, Azerbaijan, Anatolia, Balkans, Northern Europe in the west and Iran, Iraq, Syria and Egypt in the south. For this reason, the emergence of the Turkish string instrument in the mentioned geography, the names it took, the change and development dimensions, the names of the names taken in the Anatolian geography and the expression of its expression are being made today. İn this study, Central Asia, and with a lot of literature on the Turkish stringed instrument made in Turkey, aimed to look at the establishment of a terminological phrase used today. Thus, the historical and etymological fiction of the choice between the name kabak kemane and kemane were used. In addition to the terminological problem, the result of the definition of the special structure of performance and educationand the result, conviction and suggestions which will be sufficient anly in the expression of the name of kemane have been reached.
  • -->

    Makale Dosyası